„Amit az emberi elme képes kigondolni és hinni benne, azt meg is tudja valósítani.” - Napoleon Hill

Shaun T - Insanity

Előre szólok, nagy dícsérése következik az általam az újév elejétől tesztelt edzésprogramnak, nem véletlenül. Úgy döntöttem életem során nagyon sokszor elő fogom még venni, évente akár többször is, ezt a több mint 2 hónapos teljesen profi módon kidolgozott programot.


 Nem is tudom pontosan hogyan kezdődött az Insanity és a közöttem lévő kapcsolat. Azt hiszem egy megfáradt délután Youtube - on keresgéltem minél jobb edzésprogramot magamnak - úgy tűnik meg is találtam. Aztán évekig végülis elő sem vettem. Ennek több oka volt: jó benyomást tett rám már első alkalommal is, azonban (helytelenül) nem találtam elég kemények. Mert őszintén szólva, mit lát egy laikus az Insanityben első ránézésre? Én legalábbis azt láttam, hogy össze vissza ugrálnak benne, nem tűnt túl megerőltetőnek. Amikor aztán valaki ki is próbálja, akkor rájön, nem olyan egyszerű, mint amilyennek kinéz. Próbáltam a határaimat feszegető edzéstervet keresni. Egy másik félelmem beigazolódott, ami az ilyen és ehhez hasonló edzésekkel kapcsolatban természetes: nagyobb izomtömeg növelésére nem alkalmas, szálkásításra és fogyásra viszont kiváló. Azért természetesen feljön némi izom a testre, de nem fog senki úgy kinézni tőle, mint Arnold Schwarzenegger. (Persze sokan nem is akarnak, mondjuk én sem.) Úgyhogy saját magamnak dolgoztam ki egy programot, ami tényleg elég kemény lett, olyannyira, hogy le is sérültem és inkább felhagytam vele. Ekkor gondolkodtam el komolyabban az Insanity kipróbálásán és úgy döntöttem, felépülésem után nekikezdek. Január elsején hozzá is fogtam és becsületesen végig nyomtam az összes edzést, nem hagytam ki egy alkalmat sem, mindent úgy csináltam, ahogy az a nagy könyvben (táblázatban) meg van írva.


Mi is az az Insanity? Megalkotója Shaun T, akit hazájában nem véletlenül tartanak sztáredzőnek, fitness gurunak. Sok információval nem rendelkezem róla, valójában soha nem érdekeltek a magánügyei, csupán az, hogy milyen fitness programokat dolgozott ki. Az insanity egy 63 napos edzésprogram. Minden héten 6 napon keresztül kell csinálni, a 7. nap pihi. Ha jobban belegondolunk, ez azért elég húzós, sok helyen olvastam, hogy kezdőknek nem ajánlott. Van benne rengeteg mozdulatsor, amiről más sportok jutnak eszébe az embernek, elég hatásosak is, pl.: kosárlabda, boksz, sí, amerikai foci, futás, jóga, stb. Egy edzés általában a következő tematikát követi: bemelegítés, nyújtás, edzés, nyújtás. Tehát nem kell aggódni semmi miatt, Shaun T tényleg mindenre gondolt és ha úgy csináljuk a gyakorlatokat ahogyan azt látjuk, a sérülés esélye gyakorlatilag nulla. Olyan ez, mintha egy profi edző felügyelete alatt 63 napig keményen edzenél, ráadásul otthon! Ha valaki úgy akar belevágni, hogy előtte hosszabb ideig nem sportolt semmit, akkor azért néhány hétig előtte ajánlatos kocogni, úszni, ugrálókötelezni, stb. Íme a program beosztása:

Shaun T
Jól látható, hogy 13 edzés (film) van a pakkban. Ezeket többnyire egyesével kell csinálni, van néhány alkalom, amikor viszont kettőt kell egymás után. Az edzések ideje változó, általánosságban elmondható, hogy 45 percesek, viszont elég nagy különbségek vannak. A legrövidebb a Fit Test ami tulajdonképpen nem is edzés, hanem egyfajta ellenőrzést hivatott szolgálni fejlődésünk nyomonkövetésében. Majdnem minden második hét elején kell elvégezni 8 gyakorlatot, időre. Minél előrébb haladunk az edzésterv végrehajtásában a két hónap alatt, annál több mozdulatsort fogunk tudni megtenni. Szóval ez a legrövidebb edzés, 25 perces. A leghosszabb és legnehezebb kihívások pedig természetesen azokon a napokon várnak ránk, amikor két filmet is végig kell csinálni, ennek a teljesítése olyan 80 percet vesz igénybe, a második hónap végén. Ha valaki jobban szemügyre veszi a táblázatot, észre veheti, hogy 3 egységre van felbontva. Az első hónapban ugyanazokat a programokat cserélgeti az edző, aztán következik egy hét ugyanazzal az edzéssel, ami a második hónap kihívásaira készíti fel a vállalkozót. Eleinte nem értettem, azt gondoltam időpocsékolás, aztán amint elkezdtem a második hónapot, mindent megértettem. Az első hónapban is akadtak nehézségeim, de a két hónap nehézségi szintje tényleg ég és föld. Többször visszasírtam az első hónap edzéseit (pedig azok sem nevezhetőek könnyűnek) és néha eszembe jutott, hogy végülis fel is adhatnám. Persze nem adtam fel, de nem volt egyszerű kitartani. Úgy a hetedik hét környékétől folyamatosan kifáradva éreztem magam és bár nem volt folyton izomlázam, a testem külömböző részei mégis felváltva kezdtek fájni. Most éppen a mellizmomban van tegnap óta elég szép kis izomláz, olyan helyen, ahonnan eddig semmiféle érzés nem jelentkezett soha... Visszatérve a táblázatra: nem véletlenül lett megalkotva, úgyhogy tényleg alkalmazzuk az ott látható tematikát. Nem biztos, hogy elsőre meg tudjuk csinálni a második hónapban elvártakat, ha viszont fokozatosan haladunk, akkor jobb esélyekkel vágunk bele és szervezetünk is fokozottan kap nagyobb terhelést, ami ugye nem mindegy. Előfordult, hogy a második hónap elején beállt mellém a barátnőm nevetve, hogy most már ő is kipróbálja ezt az ugrálást. Két percig bírta....

Az én Insanitym
Néhány gondolat a táplálkozástól, ami természetesen elengedhetetlen. Vitaminokat ajánlatos szedni az egész edzés ideje alatt, meg úgy általában egyébként is. Most nem akarok erre kitérni részletesen, az ide vonatkozó szakirodalomban és az interneten rövid keresgélés után sok információt lehet találni. Ajánlatos multivitamint szedni, lehet kapni nagy csomagokat minden napra előállított adaggal, nekem ez vált be a legjobban, több gyártót kipróbáltam. Kisebb kiszerelésben is kapható multivitamin, ezekben egy tablettába van minden sűrítve, csak sokkal kevesebb. Ezekből beszedhetünk egy nap többet is, mert még így is bőven az alatt a határérték alatt maradunk, ami veszélyes. 
Az első két hét után azt éreztem, hogy minden energiám teljesen elfogyott az edzések miatt, egy teljes napot át tudnék aludni. Ezért elkezdtem utánaolvasni és rájöttem, hogy egy kis szénhidrát bevitelével meg tudom oldani ezt a problémát. Azóta is minden edzés napon 50 g szénhidrátot fogyasztok 300 ml vízben vagy tejben elkeverve. Nem is éreztem magam többé annyira kimerültnek, persze az edzések maradtak fárasztóak, de utána már nem érzem, hogy órákig az ágyat kéne nyomnom, hogy meg tudjak tenni két métert. Szeretnék még fehérjét is szedni, de egyenlőre nem sikerült beszerezni, amint megoldom, elkezdem azt is. Ha valakit mindez hidegen hagy (szerintem nem sokáig), akkor is érdemes odafigyelni a következőkre: egy nap sokszor együnk keveset, kevés zsírosat, sok zöldséget, gyümölcsöt, igyunk sok folyadékot, elsősorban vizet, mivel a gyümölcslevek, stb. mind vízhajtó hatásúak. Ha sok vizet iszunk a zsír is könnyebben eltávozik. A DVD - n agyon reklámozott speciális italt ne keresse senki, legalábbis itt Magyarországon, mert nem kapható. Emiatt azonban ne keseregjünk, hiszen más gyártók ezernyi termékéből állíthatunk össze magunknak speciális táplálékkiegészítő "étrendet", amivel megtámogathatjuk ugyan szervezetünket, de azért ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a természetes formában előforduló táplálékok szerepét nem múlhatják felül, annak ellenére, hogy a legtöbb esetben sokkal nagyobb mennyiségű vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet szolgáltatnak. 



Az edzés elején abba a hibába estem, hogy nem készítettem magamról állapotfotót. Miután letelt a 63 nap, ezt a fentebb látható képet készítettem. Ha letelik az újabb két hónap, összehasonlíthatóvá teszem itt, hogy ténylegesen látható legyen mindenki számára az eredmény. Egyébként ezt sokan megtették már előttem, motiváció gyanánt fel is rakták az internetre. 

Jó munkát, jó edzést!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése